Сухомлинський і сучасність

В. А. Сухомлинский: 50 важнейших принципов воспитания. : fedorova_tl —  LiveJournal

28 вересня виповнюється 105 років від дня народження Василя Олександровича Сухомлинського – педагога-гуманіста, мудрого учителя  та дитячого письменника. Педагог створив оригінальну педагогічну систему, що ґрунтується на принципах гуманізму, визнанні особи дитини вищою цінністю, на яку мають бути орієнтовані виховання й освіта. Він будував процес навчання як радісну працю. Велику увагу приділяв творчому розвитку кожної дитини, спираючись на загальнолюдські, громадянські цінності, дбав про забезпечення фізичного, морально-духовного, культурного формування особистості, виховання соціально зрілого громадянина України.

Враховуючи концепцію «педагогіки Сухомлинського» та з нагоди відзначення пам’ятної дати педагоги КЗ «ЦДЮТ Долинської міської ради» провели низку методичних та виховних заходів. А саме:

  •  Серпнева педагогічна рекреація «На перехресті часів і поглядів», присвяченій 105-й річниці від дня народження В.Сухомлинського (педагогічний колектив);
  • Тематичне питання «Пізнавальна і виховна сила слова В.Сухомлинського», обговорене на  засіданнях методичних формувань (голови методичних формувань);
  • інтегроване заняття «Стежинами природи», за творами В.Сухомлинського (Рева С.В., Корнієнко Р.М., Гніда А.О.);
  • участь в інтелектуальній грі «Педагогічний узвіз», присвяченій 105-й річниці від дня народження В.Сухомлинського (Гасаненко О.С.);
  • участь у виставці методичної роботи «Спадщина В.Сухомлинського в НУШ», селище Онуфріївка (Микитенко С.А.);
  • участь членів Парламенту дітей Долинської ТГ  в онлайн-флешмобі «Читаємо Сухомлинського» (Микитенко С.А.);
  • участь вихованців драматичного гуртка “Прем’єра” в обласному конкурсі педагогічної та дитячої і юнацької творчості “Славетні українці. Василь Сухомлинський” (Добош Н.І.).

Педагогічна спадщина В. Сухомлинського багатопланова. Вона зазнавала певної еволюції, постійно збагачувалася, поглиблювалася. Хоча він жив і творив у минулі часи, ставлення до його діяльності та ідей не змінилося. Його педагогічна концепція високогуманна і демократична, органічно поєднує класичну і народну педагогіку.

Потрібно працювати над вивченням та впровадженням спадщини Василя Сухомлинського в роботу з виховання дітей. Це спонукає керівників гуртків  до збагачення змісту своєї професійної діяльності ідеями Великого педагога. У роботі з дітьми варто керуватися системою поглядів видатного педагога щодо формування особливого світу дитинства – світу добра, людяності, співчуття, справедливості, любові.


Василь Олександрович Сухомлинський народився 29 вересня 1918 року, починаючи з 1948 й до кiнця життя (1970 р.) працював директором середньої школи в с. Павлиш Онуфрiївського району на Кiровоградщинi, заслужений учитель УРСР, Герой Соцiалiстичної Працi. Протягом 22 рокiв проводив тривалий педагогiчний експеримент, у результатi якого створив оригiнальну систему виховання дiтей. Вiн є автором 48 монографiй, понад 600 наукових статей, 1500 оповiдань i казок для дiтей.

Твори В.О.Сухомлинського виданi 53-а мовами свiту, загальним тиражем майже 15 млн. примiрникiв. Книга “Серце вiддаю дiтям” перекладена на 30 мов свiту i витримала 54 видання. Його твори видавали у Азербайджанi, Вiрменiї, Бiлорусiї, Грузiї, Естонiї, Казахстанi, Киргизстанi, Латвiї, Литвi, Молдовi, Таджикистанi, Татарстанi, Узбекистанi, Чувашiї, а також у Англiї, Болгарiї, Iспанiї, Китаю, Монголiї, Нiмеччинi, Польщi, Румунiї, Угорщинi, Фiнляндiї, Францiї, Чехословаччинi, Югославiї, Японiї.

В.О. Сухомлинський увiйшов в iсторiю української педагогiки як педагог – гуманiст, творець педагогiчної системи, в центрi якої перебуває дитина як унiкальна особистiсть.

На честь Василя Сухомлинського 2003 року в Українi випустили ювiлейну монету. Iм’ям Сухомлинського названо вiдомчу вiдзнаку Мiнiстерства освiти i науки України, десятки навчальних закладiв названо на його честь.

«Людина, — любив повторювати педагог, — народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний». Ці проникливі слова можна і треба віднести й до самого Василя Олександровича, адже саме вони були тим категоричним імперативом, якому завжди і всюди слідував він у своєму недовгому, але яскравому й напрочуд плідному житті Педагога. Все найцінніше, створене ним, назавжди увійшло до скарбниці вітчизняної педагогіки та національної духовної культури

Ідеї В.О.Сухомлинського активно впроваджуються в освітньому процесі педагогами закладу позашкільної освіти.

“Використання педагогічної спадщини В.О.Сухомлинського у закладі позашкільної освіти”